Aan de rivier

Vanmorgen voor dag en dauw opgestaan om te kijken of we nog wat snorkels konden vangen aan de IJssel. Ik wist al dat het water erg hoog stond, maar er was goede hoop dat er bij Wijhe in de buurt nog wel een paar kribben waren die we konden afgooien. Daar aangekomen tegen vijf uur bleek dit helaas behoorlijk tegen te vallen. Alles stond nog onder water en het stroomde nog heel erg flink door.

Toch even proberen en eigenlijk de 1e worp al een tik die niet resulteerde in een aanbeet, helaas. Tikken kregen we wel te verwerken, maar een echte aanbeet bleef wel uit. Wij waren niet de enige met die conclusie, er lag al een bootje in het water die ook een hele serie kribvakken heeft geprobeerd en niets kon verzilveren. Omdat mijn vismaat nog nooit een snoekbaars had gevangen was de vangdrang wel hoog.

De laatste tijd werd er aan de Rijn ook aardig gevangen, dus om 8 uur hebben we de spullen gepakt en zijn we naar arnhem gereden. Na een goede kop koffie en flink wat knoopoefeningen later hadden we de eerste tien shads aan de rijn gedoneerd. Plots had mijn vismaat een flinke grondel te pakken, waar we al niet blij mee kunnen zijn. Gelukkig kwam daarna een hele mooie Baars boven water, 42 centimeters lang en puntgaaf. Een plaatje!

Op het einde toch nog even bij de brug proberen, wie weet. BAM. mijn vismaat krijgt weer een hele flinke aanbeet en na enige tijd verschijnt er dan ook een schitterende snoekbaars boven water, ongeveer 60 centimeter. Waarom ongeveer? Geen schepnet bij ons, ik zei al dat hij hem mocht landen, dat ik de hengel nog wel vast zou houden, zodat ik het niet kon verkloten. Helaas gebeurde exact waar ik al bang voor was, ik kon de vis niet in de kieuwen krijgen en hij spartelde al wild nog één keer extra en ik zag de shad zo voor uit de bek vallen… De schaamte voorbij…

Vervolgens hebben we de haven van Lochem nog even afgetikt, waarbij ik nog één zeer twijfelachtige aanbeet heb gehad die met het aanslaan direct losliet. Het zat er niet in vandaag voor mij, maar desondanks toch een mooie dag, een PR en een nieuwe vissoort voor mijn vismaat.